K personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti využíváme identifikátory zařízení - cookies (více informací). Dalším používáním portálu vyjadřujete svůj souhlas s jejich zpracováním.

Plnou parou vpřed! Tramvají?

Opojení dopravou Plnou parou vpřed! Tramvají?

Plnou parou vpřed! Tramvají?

Jak by se vám líbilo, kdyby se městem proháněly tramvaje, zahalené v oblacích páry? Poslední dva parní vozy pro nákladní dopravu vyjely do ostravských ulic ještě v roce 1922. 

Díky rozchodu kolejí, který byl stejný jako na železnici, bylo totiž možno zapřáhnout železniční vagon za tramvaj a poslat jej na místo určení. V Ostravě se jezdilo tramvají jako o život. Již koncem 19. století přepravily parní tramvaje po městě 1,5 milionu cestujících ročně. Parní byla nejenom lokomotiva, ale i vlečné vozy. Přechod na elektrický pohon byl nutností prostě proto, že víc vozů už nešlo přidat

Zájem o tramvajovou dopravu byl tak obrovský, že ji kolem roku 1920 ve městě provozovalo nejvíce dopravců v tehdejším Československu. Pravidelný provoz 15 elektrických tramvají byl zahájen hned v prvním roce nového století. Umožnila jej stavba nové elektrárny a první trať se stavěla pouhý rok. Nemyslitelné v době sedmiletého schvalování stavebních řízení? Jezdilo se pomalu, stavělo se rychle. Čemu byste vy dali přednost?

Pro zajímavost: Hlavním důvodem pro vznik tramvajové dopravy v Ostravě byla stejně jako v jiných městech nutnost spojení s Hlavním nádražím. První linka vedla z nádraží přes Moravskou Ostravu do Vítkovic. Na trati jezdily 4 lokomotivy, 15 osobních a 16 nákladních vagonů. Rychlost v obci byla 10 km v hodině, mimo obec to bylo patnáct. Jízda z jedné konečné na druhou byla 42 minut.

Nejstarší dochovaný historickým vůz z roku 1919 se nachází v prostoru Ústředních dílen v Ostravě –Martinově. Jedná se o dvounápravný tramvajový motorový vůz, nazývaný „Kroužkář“, vyrobený v Kopřivnici.

Pokud byste se chtěli dozvědět více a zažít komentovanou jízdu historickou tramvají s pravým průvodčím v původní uniformě, přijďte se projet tramvají Barborkou Nádražní třídou Moravské Ostravy.
Název souboruPopisStáhnout