K personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti využíváme identifikátory zařízení - cookies (více informací). Dalším používáním portálu vyjadřujete svůj souhlas s jejich zpracováním.

Slovenská strela

Den s Tatrou a pod Trúbou Slovenská strela

Slovenská strela

Dvojice motorových vozů M 290.0, která byla navržena v kopřivnické Tatře, znamenala doslova revoluci v železniční dopravě meziválečného Československa. Jednalo se totiž o první nasazení vlaku tohoto druhu v mladé republice. 

Trasu z Prahy do Bratislavy dlouhou 397 km dokázala díky vynikající aerodynamice (konstruována podle legendární Tatry 77) urazit o více než hodinu rychleji než nejrychlejší parní vlaky té doby. Na svou dobu nabídl cestujícím i nadstandardní komfort, obsazenost vlaku významně převyšovala průměrnou obsazenost osobních vlaků ČSD. Průměrná cestovní rychlost byla 92 km/h.

Expresní motorové vozy se nikdy nevyráběly sériově, vyrobily se pouze dva prototypy, které opustily bránu závodu v červnu roku 1936. Původně byly motory naftové, při zkouškách byly konstrukčním týmem Hanse Ledwinky posouzeny jako příliš hlučné a stávající motory byly nahrazeny benzínovými agregáty.
Za zmínku stojí unikátní elektromechanický přenos výkonu z motoru na hnací soukolí, který vymyslel konstruktér Josef Sousedík. Díky tomuto vynálezu dokázaly vlaky dosáhnout rychlosti 130km/h už za tři minuty od startu.
Název souboruPopisStáhnout